Wandelcoach Maaike

Gevoelens

Hoe voel je je nu? Waar (in je lijf) voel je dat? En wat wil jouw gevoel je vertellen?

Sta je regelmatig stil bij hoe je je voelt en wat dat je vertelt over je behoeften? Of ga je vaak aan je emoties voorbij?

Er is een vreselijke 'cheesy' tegeltjeswijsheid die ik toch regelmatig gebruik omdat hij zo waar is:

"Luister naar het fluisteren van je hart zodat het niet hoeft te schreeuwen".

Want als er iets is dat ik heb geleerd over emoties, is het wel dat ze zich niet weg laten drukken. Je kunt ze op allerlei manieren negeren, wegdrukken, ontkennen, platwalsen, overschreeuwen of uitschakelen: Uiteindelijk vinden ze altijd hun weg naar buiten. Stel je maar eens voor dat je een grote opblaasbare strandbal onder water probeert te drukken. Zolang je sterk en niet te vermoeid bent en je je op de bal concentreert, kun je de bal onder water houden. Maar één moment van onoplettendheid, onbalans of vermoeidheid en de bal schiet naar het oppervlak. En hoe dieper je de bal onder water hebt gedrukt, hoe harder hij naar het oppervlak knalt. Zo is het ook met emoties.

Een andere waardevolle les die ik over mijn emoties heb geleerd, is dat ik zelden voel wat ik voel. Dat klinkt vaag hè? Ik bedoel daarmee dat het gevoel dat zich als eerste aandient vaak niet de primaire emotie is, maar een secundaire (makkelijker te verkroppen) emotie. Voor mij is dat vaak woede. Negen van de tien keer als ik ergens boos over ben, is er eigenlijk iets anders aan de hand waarover ik verdrietig ben of waar ik bang voor ben. En door boos te zijn, vermijd ik dat ik aandacht moet schenken aan het gevoel dat werkelijk gehoord wil worden.

Met enige regelmaat stilstaan bij je gevoel en wat je gevoel je werkelijk te vertellen heeft, helpt ervoor te zorgen dat je emoties niet hoeven te 'schreeuwen' en dat ze zich niet op dwingende, onplezierige (of zelfs ongezonde) manieren een weg naar buiten hoeven te banen. Het helpt mij om uit de wirwar van tientallen genuanceerde ingewikkelde gevoelens weg te blijven, en mijn gevoelens vooral te bekijken vanuit de zes basisemoties: Woede, angst, vreugde, verdriet, verbazing en afschuw. (Of nog eenvoudiger vanuit de 4 B's: Boos, bang, blij, bedroefd).

In een paar zinnen alle wijze lessen over emoties samen proberen te vatten terwijl er bibliotheken over vol geschreven zijn: Onmogelijk. Maar misschien is jouw interesse gewekt en wil je graag ook eens met je emoties aan de slag. Misschien krijgen jouw gevoelens ook niet helemaal de aandacht die ze nodig hebben, of misschien weet je eigenlijk niet zo goed hoe je je voelt. Wil je daar in de frisse buitenlucht wel eens mee aan de slag? Stuur een mailtje naar info@coachmaaike.nl!